Ga naar hoofdinhoud
Doneer nu

Bedankt dat u online wilt doneren

EN

1 mei 2017

Blog: aan de slag met een handicap

Het afgelopen jaar hebben wij onderzoek gedaan onder kleine bedrijven in Zuid Sudan, en hen onder andere gevraagd waar zij behoefte aan hadden. “Vakmensen,” was het antwoord. “Er is niemand te vinden die verstand heeft van het vak, en de juiste vaardigheden heeft om het werk te doen.” En dit geldt niet alleen voor Zuid Sudan. In alle landen waar wij werken in Oost Afrika is er een groot behoefte aan werknemers die iets kunnen. Tegelijkertijd is er een grote massa aan jongeren die graag willen werken, maar niet de vaardigheden hebben om ergens aan de slag te kunnen.

De noodzaak voor vakonderwijs

Goed vakonderwijs bereidt jongeren voor om door te stromen naar een baan. Anders gezegd: om het probleem van werkloosheid en armoede aan te pakken, moeten jongeren worden opgeleid als bakker, ICT-er, verpleegkundige en kapper, om maar een paar vakken te noemen. Een van de redenen dat er ook zo weinig mensen met een beperking een baan kunnen vinden om zichzelf te onderhouden, is dan ook hier: zij worden al buitengesloten van het onderwijs dat ze nodig hebben om in aanmerking te komen voor een baan. Deze uitsluiting kan komen doordat de scholen niet toegankelijk zijn voor hen, of omdat de scholen geen aangepaste middelen hebben om les te geven. Het kan omdat de docenten negatief zijn tegenover studenten met een beperking, of simpelweg omdat de jongeren al zo vaak hebben gehoord dat ze niks waard zijn, dat ze het zelf zijn gaan geloven. Wat de redenen ook zijn, de conclusie is hetzelfde: jongeren met een beperking zijn niet te vinden in de collegezalen en de stageplekken, en mede daarom dus ook niet op de werkvloer. Hier, vinden wij, moet verandering in komen!

Sinds 2014 werkt Light for the World met vakscholen in verschillende landen in Oost Afrika. Wij willen begrijpen waarom deze jongeren nu niet in het onderwijssysteem zitten, en wat er moet gebeuren om hier verandering in te brengen. Daarom doen wij ook onderzoek in deze vakscholen en onder werknemers: de resultaten van ons onderzoek wordt weer gebruikt om input te leveren aan andere vakscholen over hoe zij meer toegankelijk kunnen worden voor jongeren met een beperking.

Een vak waar je passie voor hebt

Als iedereen een vak kan leren, en daardoor kan werken, is dat goed voor de economie. Een persoon met een beperking die een baan heeft, verdient geld en is niet afhankelijk van anderen. Maar wij werken niet alleen vanuit de economische drijfveer. Wij geloven ook dat iedereen, ook mensen met een beperking, het recht heeft, en misschien zelfs de plicht, om hun passie en talenten in te zetten.

Vaak worden mensen met een beperking, als ze al doorleren, een bepaald vak ingestuurd omdat dat past bij hun beperking. Denk aan ICT voor autisten, massage voor blinden of weven voor doven. Hoewel het fijn is dat er dan de mogelijkheid is om een vak te leren, is het natuurlijk veel mooier als dit dan ook een vak is waar je zelf voor mag kiezen en zelf een passie voor hebt, in plaats van geplaatst worden op basis van je handicap. Jij zou toch ook beledigd zijn als er wordt gezegd “de enige opleiding die je als man mag doen is timmerman” of “als blondine kan je doorstromen naar de opleiding voor stewardess, en anders niks”? Ook daarom werken wij met vakscholen. Omdat alle opleidingen toegankelijk moeten zijn; omdat ook mensen met een beperking mogen kiezen voor het vak waar hun passie ligt.

Resultaten

In de afgelopen drie jaar hebben wij met zeven vakscholen gewerkt om de scholen meer toegankelijk te maken. Hierdoor konden 448 jongeren met een beperking een opleiding volgen, en heeft de overgrote meerderheid hiervan een baan gevonden binnen een jaar na het afstuderen. Maar dat is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat wij steeds meer leren over hoe we ervoor kunnen zorgen dat jongeren met een beperking toegang hebben tot vakonderwijs. En met die hoe kunnen wij weer naar andere organisaties, andere vakscholen, en zelfs naar overheden, zodat ook zij actie ondernemen op het gebied van toegankelijk onderwijs en werk.

Foto van Judith Baart
Judith Baart
Research and Documentation Specialist

Gerelateerde Berichten

8 maart 2017

Blog: Zij beslist?!

Minister Ploumen heeft onlangs een nieuw fonds in het leven geroepen genaamd ‘She decides’ (zij beslist). Dit fonds is opgezet als tegenreactie...

16 februari 2017

Blog: mute

Ken je dat gevoel, dat er niet naar je geluisterd wordt? Laatst had ik een vergadering via Skype. Ik was wat later, dus de meeting was al in volle ...

18 november 2016

Blog: Wereld Toilet Dag

Geluk zit in een klein ho(e)kje door Lieke Scheewe, 19 november 2016, ter ere van Wereld Toilet Dag Er zijn een paar van die dingen waar ik intens...

blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang 10x per jaar het laatste nieuws over de projecten en acties van Light for the World.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.