Ga naar hoofdinhoud
Doneer nu

Bedankt dat u online wilt doneren

EN

6 februari 2019

Samenwerken is de sleutel tot inclusieve educatie!

Sustainable Development Goal 4, inclusief en gelijk onderwijs en levenslang leren. Kan de wereld dit doel voor 2030 halen? Om hier achter te komen moet eerst een belangrijke vraag beantwoord worden, namelijk: Wie werden buitengesloten bij de Millennium Development Goals? Deze doelen hadden de belofte dat ieder kind dat naar school gaat gelijke onderwijs krijgt voor 2015. Maar wereldwijd is maar 75% van de kinderen met een handicap ooit naar school gegaan, in vergelijking met 87% van de kinderen zonder handicap.

Niet kunnen leren

Kinderen met een handicap maken vaker hun school niet af. Een op de drie kinderen met een handicap gaat niet naar de basisschool. In Oeganda wordt er geschat dat 70% van de kinderen met een handicap nooit naar school is gegaan. Uit de examenresultaten van Oegandese scholen uit 2018 blijkt dat kinderen met een handicap minder goed presteren op school. 70 leerlingen met een handicap zijn niet geslaagd of mogen niet naar de volgende groep. Waarvan 38 kinderen een gehoorbeperking hebben.

Inclusief onderwijs

Daarom werken we samen met ZOA aan inclusief onderwijs in Oeganda. 34 basisscholen in Acholi, Noord-Oeganda en Pokot, Noordoost-Oeganda maken deel uit van het project. Wij zorgen voor ondersteuning zodat  kinderen met een beperking niet worden buitengesloten uit het onderwijs. Dit doen we op veel manieren. Onder andere trainen we ZOA-medewerkers op inclusief onderwijs als trainers van stagiaires, geven we ZOA-medewerkers, leraren en leerlingen met een gehoorbeperking  gebarentaaltrainingen, en kijken we naar de toegankelijkheid van scholen.

De resultaten zijn overweldigend! ZOA-medewerkers zijn  ambassadeurs voor inclusie van niet alleen kinderen met een handicap, maar ook voor jongeren en ouderen met een handicap. Ze leren gebarentaal en kunnen nu rechtstreeks met mensen met een gehoorbeperking communiceren. Ouders die de hoop waren verloren, lopen nu voorop bij het lobbyen en pleiten voor inclusief onderwijs. Leraren die eerst kinderen met een handicap niet wilden onderwijzen, vertellen dat kinderen met een handicap ze creatief maken in hun manier van lesgeven.

JA!

Wij zeggen dus: JA! Het doel kan behaald worden. We hebben veel geleerd. Een les is dat samenwerken werkt voor inclusief onderwijs. Maar om zulke resultaten te bereiken, is het belangrijk om het erover eens te zijn dat er behoefte is aan inclusief onderwijs. Erken de rollen en verantwoordelijkheden van alle betrokkene.  Er is ook behoefte aan communicatie; rechtstreeks van partner tot leerling. Een relatie die gebaseerd is op begrip voor elkaar.

Gerelateerde Berichten

23 april 2019

Eigen ontwikkeling in handen in Ethiopië

Lees Voor In Ethiopië behoren mensen met een handicap tot een van de meest kwetsbare groepen van de samenleving. Ze zijn voornamelijk afhankelijk ...

17 april 2019

Light for the World brengt verandering in Zuid-Soedan

Lees Voor Ons programma in Zuid-Soedan heeft veel veranderd! En dat bleek nodig te zijn. Enkele jaren geleden heeft Light for the World onderzoek ...

10 april 2019

COLLEGA SANDER SCHOT IN MOZAMBIQUE

Lees Voor Onze collega Sander ziet met eigen ogen de schrijnende situatie waarin Mozambique zich door de natuurramp bevindt. Gebouwen zijn verwoest...

blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en ontvang 10x per jaar het laatste nieuws over de projecten en acties van Light for the World.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.